if only


"if".


banyak benda yang selalu kita pikir, macam mana kalau?
macam mana kalau keputusan yang aku buat dulu sebenarnya salah.
kan bes kalau aku buat keputusan macam ni dulu.

selalu timbul wat if.

apa pon keputusan yang buat stick to it and then pegang pada prinsip dan kepercayaan diri sendiri. then u will know ur potential. ur strength.


n please.be.strong.


Continue >>>

geram


geram dengan pangai student yang suka ajuk aku cakap.

dan cakap belakang.

update ala twitter. kbai

Continue >>>

ALHAMDULILLAH


assalamualaikum.. aku just nak habaq yang aku dah abeh belajaq. selama 4 tahun aku bertungkus lumus kat Universiti Malaya tuh abeh jugak. syukur. 4 tahun tu lama woo.. gila bersusah payah masa belajaq kat university berprestij tu.. haha. takle kutuk uni sendiri mind you. haha. aku belajaq idup kat situ. tikam belakang, kawan makan kawan, dengki mendengki, suma ada. tapi kat situ jugak aku jumpa kawan yang akan tolong susah senang kita. btw, nasehat sket ni. be selfish sket masa tengah belajaq tapi jangan kedekut ilmu.

aku akan konvo 4 hari bulan sepuluh nanti. sila bawak adiah kasut. aku tamau bunga (demand nak mati la). haha. so, sekarang aku dah dapat keja dah. alhamdulillah lagi sekali. rezeki keja aku mai awai.and pasai keja ni jugak please jangan ikut kawan. ikut apa kehendak kita sendiri. grab ja any chance u can find. fresh graduate memang kena bersaing. so please, ikut diri sendiri, cari jalan idup sendiri. bukan nak ikut orang.tanpa kawan takle gerak sendiri? tempat baru akan jumpa kawan baru. pikir la. just nak nasehat few friends yang buat keputusan atas dasar kawan tamau ikut so tamau p.

and aku arap aku punya students tak tengok blog aku. dan tak add fesbuk aku dan twitter aku. mati la weyh depa tau pensyarah depa macam apa lagi pangai. kantoi la. haha. students skarang p kelas macam p fashion show ye. ok till then. jumpa lagi.

OH JANGAN LUPA. KONVO AKU 4HB 10 *timaseh cik anne hahah*. SILA BAGI UCAPAN. KALO NAK OK LAGI SELIT SEKALI BUNGA KA, CEKELAT KA, BAJU KA, KERONGSANG KA..HAHAHA. OKBAI



dari yaya dan fahrin ahmad kesayangan. ok diminta jangan jeles. hahaa

Continue >>>

Engagement Day


jodoh rahsia Allah. kita tak boleh menolak ketentuan jodoh kita kan? perghh! mendalam dak? ni yang terjadik dalam idup kawan aku. dia pada mulanya dah give up dah pon pasal jodoh sebab setiap orang yang dia tunjuk semua kena rejek. walau family berjumpa pon tetap mak dia menolak dan pada suatu jumaat lelaki tidak berputus asa p jumpa lagi n then SETUJU!! terus tunang ari ahad. means that ada masa sehari ja nak prepare suma which is ari SABTUDAY! ha kalut hang..

ok enjoy the pikcer and tahniah kawan baik.19tahun lamanya kita berkawan.





turn aku lambat lagi..sobs sobs.
Continue >>>

The silent Mentor Versi Forensik


Assalamualaikum...cik less (violetless) sudah menginvite ai untuk menulis... takmau banyak cakap ni cik less nak kongsikan. Ai bukan penulis macam cik violetless ni jadi harap maklum bahasa yang aku pakai. 1ST posted on FB note under my account... 

Cerita ni waktu ai rotation forensik di RSCM, sebuah hospital yang terkenal di Jakarta. Kebetulan pada waktu note ni ditulis, keluar documentari tentang silent mentor di Majalah3.

Belajar dari mereka yang tak bernyawa. 

Kita belajar sebagai hamba kita tidak dapat menjangkakan bila kita akan pergi, dalam keadaan apa kita akan pergi, sebagai seorang islam atau sebaliknya, sempat atau tidak kita mengucapkan kunci syurga itu. Menginsafkan Kami mengistilahkan mayat adalah tamu, bahasa sopan untuk mereka yang sudah pergi. Setiap pagi, kami melewati kamar autopsi, kadang - kadang mengintip. Kadang - kadang sudah ada tamu yang baru dikeluarkan dari freezer semenjak subuh untuk dibiar cair buat pemeriksaan autopsi. Kadang - kadang melihat tubuh kaku itu, terdetik sayu di hati. Iya, mereka tidak berteman. Roh mereka masih di situ (ada beberapa sumber mengatakan begitu, namun kesahihannya diragukan). Mereka masih merasakan sakit, sebab itu bila memandikan jenazah kita harus memperlakukan dengan lembut, katanya air jirusan itu pun sakit (aku tak suka berkongsi sesuatu yang tidak pasti... silakan mencari yang ahli dalam bab2 ini yer).

Selesai pemeriksaan, aku lihat wajah keras itu perlahan - lahan air dijirus dari paip menggunakan kelajuan perlahan. " Perlahan - lahan ya," bilang kang Firman, petugas disitu. Aku tambah sayu, usianya sekitar 20-an, berwajah tampan berbadan tegap, mungkin bermasa hadapan cerah. Kadang - kadang aku meminta maaf "Maaf... aku terpaksa lihat aurat kau... aku tahu kau malu," sebab aku teringat cerita mak aku yang mayat juga masih ada perasaan dalam beberapa waktu selepas dia meninggal dunia. Aku belek tangan dia, dada dia, kadang - kadang meremang bulu roma aku, bukan takutkan tamu tetapi aku takutkan Allah swt. Takut Allah swt mengambil aku dalam keadaan tidak bersedia, mungkin juga aku akan berbaring di tempat tamu itu. Nauzubillahuminzalik... jadi sebaik mungkin aku memperlakukan tamu itu tamu sebenar - benarnya.

Kadang - kadang juga aku tutup mata, aku mempunyai simpati yang tinggi. Cepat simpati dengan orang tetapi susah sekali untuk aku keluarkan air mata disebabkan itu bila di hadapan mata, kalau depan tivi dah meleleh, mungkin kerana cuba untuk professional, cuba meletakkan perasaan di tempat yang terakhir. Tapi hari itu hari yang sibuk, ada satu autopsi kepada seorang pakcik tua ini di meja autopsi 4. Jam 11 pagi, ada tamu perempuan... jarang sekali kami menerima tamu perempuan. Aku jadi teruja... wahhh... ada tamu perempuan, teringin tahu COD (Cause of Death) dia. Aku pun beranjak dari meja autopsi ke meja tamu perempuan tersebut. Terus aku telan air liur.

Terkilan...
 Mangsa merupakan mangsa rogol dan pembunuhan. Mukanya bengkak, badannya penuh dengan lebam. Di tengkuknya ada kesan gigitan. Maaf walaupun ini cerita kepada kalian di Malaysia, kami tidak boleh mengeluarkan cerita secara detail kepada orang dr luar department. Aku juga melihat laporan kes Manohara...yang intinya juga tidak boleh didedahkan kepada public. (Manohara, department yang aku masuk hari itu yang handle). Kembali kepada kes perempuan tadi, aku tak sanggup lihat wajah dia. Di bahagian abdomen di atas ari - ari aku lihat ada penonjolan. "Mungkin wanita ini hamil" lagi bertambah sayu aku. Heboh hari itu dengan unit identifikasi dari polis datang dengan kamera dslr, department gigi datang untuk mengambil sampel bekas gigitan tersebut. Aku berdoa semoga orang yang melakukannya ditangkap sesegera mungkin. 

Kalian wanita jagalah dirimu. Aku tak mahu jumpa kalian dalam keadaan seperti wanita tersebut. 

Tok tok tok. "Ada tamu... PL (Pemeriksaan Luar) ya, ketuk petugas dari lantai bawah. Aku bangun pakai tudung, mata sudah kuyu. Layu rasanya mengambil sarung tangan, dan masker... mataku masih tertutup mengantuk, melihat jam sudah jam 2 pagi. Awalnya tamu datang tapi kenapa sekarang? kenapa..... baru nak terlelap. Pakai apron plastik yang selalu kalian lihat penjual ayam dan daging pakai. Kemudian, turun selangkah demi selangkah ke kamar autopsi. 2 meter dari kamar autopsi, mata aku terbuka luas, hidung kembang kempis. Bauuuuuuuu....

Tamu itu tidak datang sendiri, dia datang dengan ulat - ulat dan lalat. Terbaik... tetapi aku masuk seperti biasa berdiri di samping tamu. Perut sudah kembung, mata sudah tersembul, kulit sudah tertanggal dari lapisan bawahnya. Warnanya sudah hitam, di tubuhnya sudah ada marbelling jelas sekali. Hidungnya sudah hancur. Walaupun baunya hanya tuhan yang tahu tetapi kenapa aku tidak berganjak sedangkan junior2 aku sudah dua tiga kali keluar masuk ruangan. Sebab... aku set otak aku " Ini tidak bau... bau ini biasa akan jadi biasa akan jadi biasa" dan sebab itu aku masih disitu. Sehelai demi sehelai bajunya ditanggalkan. Setiap poket tamu diperiksa.

 Ada biskut, ada duit, ada dompet, ada kad hospital. Yang terbayang di mata aku adalah dia adalah seorang tua yang sendiri, tidak punya isteri atau anak, berjalan2 masuk ke kedai seven eleven atau kedai 24 jam, beli biskut untuk lapar nanti (Sebab beliau orang yang agak gempal). Sebelum meninggal dunia. --end case-- 

Aku paling sedih melihat tamu yang datang meninggal pada waktu mereka mencari rezeki. Sebab aku terbayangkan keluarganya menanti dia di rumah. Kapankah mereka mendapat kabar saudara mereka yang mencari rezeki ini sudah tidak ada. Ada satu pakcik ni buat aku nak menangis, tapi seperti biasa aku cover, tubuhnya terbahagi dua, dilanggar lori, ususnya sudah keluar, hatinya hancur. Aku sedih melihat wajah tua itu sambil membayangkan dia mengayuh basikal sebelum dia tahu dia akan pergi dalam keadaan mcm tu atau sebelum dia dilanggar lori. Series sedih...

Tapi aku lebih sedih kalau tamu datang dengan makanan disamping mereka. Sama seperti autopsi seorang pemuda ni, aku lihat masih ada nasi, sayur, lobak di dalam perutnya. Ya Allah, siapa tahu pagi tadi dia sarapan, mungkin bersenyum tawa dengan rakan dan taulan, dan tak sampai 2 -4 jam selepas itu dia ada di hadapan aku. Lebih sedih lagi bila aku tengok label dia MR X, dia meninggal dalam keadaan tidak dikenali...  

Persepsi

Kadang - kadang orang akan kata " Orang tu dah mati lemas buat apa nak autopsi lagi?" itu yang difikirkan oleh orang awam, tapi aku dari dulu tidak setuju sebelum aku masuk ke dalam perubatan lagi dengan pendapat orang awam itu. Walaupun kita sebagai orang awam tidak melihat itu sebagai satu keperluan tetapi dari segi peradilan ia adalah sesuatu yang perlu. 

 Persoalannya 
1. Apakah dia mati dahulu sebelum dia masuk ke dalam air, atau dia memang mati di dalam air? 
2. Dia mati dahulu sebelum dia masuk ke dalam air:- bagaimana cara kematian? dibunuh? sakit? 
3. Adakah tanda2 pergelutan pada tubuh mayat?

Itu tugas forensik :- Ilmu kedokteran yang membantu dalam pengadilan sebab yang tahu/ahli /specialist terhadap tubuh manusia adalah doktor, sebab itu perlu untuk mendapatkan pendapat doktor adakah kematian/luka/keracunan tersebut wajar atau tidak wajar. 

 Jadi sebelum anda meracuni fikiran tentang autopsi cuba berfikir out of the box. Kalau dulu, aku tidak setuju dengan pendapat awam tersebut tetapi tidak tahu sebabnya, sekarang aku sudah belajar, dan aku tahu kenapa ia perlu. Kadang - kadang kami temukan perkaran yang tidak dapat dilihat dari luar. Macam satu kes ini datang kepada kami dengan surat arahan untuk pemeriksaan luar yang dicurigai akibat luka benda tumpul tetapi yang kami temukan ada luka tusuk akibat benda tajam. Sampai kami akhirnya melakukan pemeriksaan dalam dan menemukan bagaimana lelaki itu meninggal dunia. Luka tersebut sudah menusuk ke aorta abdominalis, menembus paru. Lelaki itu muda... mangsa pembunuhan... aku masih ingat wajahnya. 

Di sini ada perbahasan tentang hukum autopsi di dalam islam... sila silakan melayarinya http://aliboron.wordpress.com/2010/10/26/hukum-bedah-mayat-autopsi/ 

Forensic Department yang menarik. Lebih baik bekerja dengan orang mati dari orang hidup. Itu yang aku pikir dan banyak yang menarik... Pengalaman yang tidak dapat dilupakan adalah apabila dapat tamu keras, dari perkumpulan Tuna Indonesia. Kalau cakap pasal TUNA kalian tahu la kan mcm mana keadaan tamu tersebut. Ya... dari freezer, dan aku terbayangkan freezer yang taruk ikan tuna tu. Apa yang menariknya? mayatnya sudah tidak berupa, tinggal tengkorak, dan sudah menjadi adiposera (badan menjadi berlemak, salah satu cara pembusukan mayat) tetapi barang disampingnya sekilas berbau wangi. Siapakah dia? kenapa barang itu sekilas bau wangi sedangkan beliau sudah berbau? yang pasti dari tengkoraknya, dia bukan orang Indonesia (sila tengok bones.. ya that bones thing happen here). Kalau pasal seram tidak lah seram sangat... cuma bau mayat tu sepanjang malam berbau. Sampai waktu makan lepas tu jilat jari bau mayat. Cuma benda2 macam tu janganlah dilayankan sangat lepas tu cerita kat junior "Awat kak ainun cerita... kami dah takot... pastu boleh pulak dia kata buat dunno ja," hahahaha. Habis tu? nak buat apa? relax sudah. Gi tandas sorang2 tawakal sudah la. Setiap kali tu mesti terdetik kat hati "Hang boleh bau, hang boleh bunyi... hang jangan tunjuk muka hang kat aku ja... hang tunjuk aku pengsan," hahahhaha. 

Ya... I'm thinking to be specialist in Forensic after Obstetric and Gynaecology. 

dan Forensic menjadi penutup kepada rotation aku disini. tarikh 7/7/2012 menjadi hari terakhir aku bergelar Dr Muda atau co-Assistant specialits. 

M goin back to Malaysia for Ramadhan. Goin back for good after Perlantikan doktor ceremony after this RAYA insyaAllah 

Salam...

VIOLETLESS sila edit yang mana yang tak perlu yer... aku cuma copypaste dari FB saja. 


Continue >>>
 

mereng sebelah kepala ♣ ♣ ♣ Mamanunes Templates ♣ ♣ ♣ Be Purple by : Luth Textile (dot) com
Ilustração: Gatinhos - tubes by Jazzel (Site desativado) 17 March 2010