blogger-split personality


kebanyakan blogger ni ada satu split personality. maknanya dia ada dua personaliti yang sangat berbeza. penah dengaq kan?aku tau ampa penah rasa. or mungkin ada diantara pembaca pembaca sekalian yang sedang mengalami masalah ni? ni bukan masalah tapi ni satu kecelaruan. dia sebenarnya sedang lari daripada realiti. realitinya lain dan dia nak terus lari daripada realiti tersebut. contohnya, realitinya dia seorang yang pendiam, tetapi di blog atau di social network yang lain dia sangat peramah. di fesbuk atau twitter contohnya.

ehsan Google

banyak sangat contoh aku bagi melalui pemerhatian aku. penulisan aku datang daripada aku punya pemerhatian. aku ada sorang kawan ni, (*eh ni dikira mengumpat ka aa?) dia sangat sangat peramah di luarannya. seorang yang meriah, buat ramai bak kata orang penang, periang dan gedik (*gedik adalah hak milik setiap insaaannnnn), tapi kalau di fesbuknya setiap post adalah mengenai kesunyian, heart broken, dan sebagainya. padahal kita tengok dia periang, suka kacau orang suma. tapi sebaliknya ditunjukkan di social network. dia sunyi dalam ramai. penah dengaq term ni?

split personality jugak boleh berlaku kat seorang lelaki yang lain masanya dia jadik pompuan. bermekap dan berpakaian seperti perempuan tapi kebanyakan masa dia laki. berpakaian seperti laki dan perlakuan seperti laki. cuma ada waktu dia pakai seperti perempuan. aku lupa term yang orang gunakan untuk laki camni. tu juga dinamakan split personality. dua watak yang berbeza.

satu lagi, split personality ni jugak berkait rapat dengan psikologi seseorang itu. jika seseorang tu pernah didera atau dia mengalami trauma yang teruk, kemungkinan untuk mempunyai split personaliti tu ada sebab separuh dia rasa sangat trauma, dan separuh lagi dia rasa dia sangat marah dan perlu mempertahankan sesuatu. dengan ayat mudahnya, dia akan create satu watak yang akan mempertahankan diri dia. bila watak mempertahankan diri dia muncul, dia takkan ingat apa yang dia telah buat sebelum tu. macam dalam cerita dalam tibi tuu.. tu bukan memain tapi tu betul terjadi.

yang aku jumpa mild sahaja tadakla seperti contoh diatas. ni split personality yang bahaya. split personality yang aku selalu jumpa adalah bebeza dengan realiti dan maya. kalau di alam maya, personality nya adalah personality yang dia ingin jadi di realiti. jika realitynya pendiam, di alam maya dia peramah. suma orang dia tegoq. kalau realitinya dia seorang yang rajin monteng kuliah, tak buat esaimen suma sampai kena banned, dia dialam maya ari ari boleh posting entry yang panas panas. misalnya ye misalnye.

ehsan Google.

kebanyakan orang sekarang nak lari daripada realiti termasuklah aku.


p/s: geli okeh tengok gay dok raba raba kat bus stop, pegang2 tangan tadak malu di bulan posa ni. mencik ok.

3 comments:

Puteri Biru on August 3, 2011 at 2:12 AM said...

tak pasti aku ni blogger yang ter'split' ke tidak. haha. tapi pernah bergathering bloggers tak de plak yang kata pelik2. hehe

Fyzal on August 3, 2011 at 5:41 AM said...

atau sekadar cuba mencari kelainan.

mario said...

bangla mmg suka pegang2 tangan weh...mmg geli tgk dorg...

 

mereng sebelah kepala ♣ ♣ ♣ Mamanunes Templates ♣ ♣ ♣ Be Purple by : Luth Textile (dot) com
Ilustração: Gatinhos - tubes by Jazzel (Site desativado) 17 March 2010